Mijn stage bij FAMSA - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Martine Es - WaarBenJij.nu Mijn stage bij FAMSA - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Martine Es - WaarBenJij.nu

Mijn stage bij FAMSA

Blijf op de hoogte en volg Martine

10 September 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vorige week maandag ben ik begonnen op mijn stage bij FAMSA. FAMSA is een organisatie voor maatschappelijk werk en staat voor Family and Marriage South Africa. Cliënten kunnen dagelijks binnen lopen voor een intake gesprek. Na dit gesprek wordt er een vervolgtraject gestart. De meeste cliënten komen binnen met huwelijksproblemen. Naast deze hulpverleningsgesprekken biedt FAMSA ook cursussen en doen ze voorlichtingen op bijvoorbeeld basisscholen.
Het was natuurlijk wel even spannend zo'n eerste dag maar iedereen is daar aardig dat ik mij eigenlijk gelijk al thuis voelde. Deze eerste dag heb ik eigenlijk nog niet heel veel gedaan. Mijn tweede dag bestond vooral uit het helpen voorbereiden van een evenement wat woensdag's plaatsvond. Hier mocht ik ook bij aanwezig zijn. Het eerste gedeelte van dit evenement was een soort Staffmeeting waarbij directeuren en managers hun woordje deden. Dit was eigenlijk wel een beetje saai. Vooral ook omdat ik nog niet alles goed kan volgen. Het tweede gedeelte van het evenement bestond uit de viering van Women's day. Wel grappig om te zien dat mensen van veel dingen een feestdag maken :) Om Women's day te vieren werd er door verschillende vrouwen een verhaal verteld of gedicht voorgedragen. Aan het einde van de dag moesten wel allemaal in een kring staan en begon iedereen te zingen. Dit was de eerste keer dat ik iets van de tradities hier zag. Bijzonder om mee te maken.
Op vrijdag gaf mijn stagebegeleidster een voorlichting op een school. De voorlichting was gericht op de ouders van de kinderen om hun tips te geven hoe zij om kunnen gaan met het alcohol en drugsgebruik van hun kinderen. Daarnaast waren er meerdere Social workers en mensen van de politie die voorlichtingen gaven. Ook dit was erg leuk om mee te maken. De afgelopen twee stage dagen waren iets minder leuk omdat er niet veel te doen was. Ik zou deze week beginnen met intakegesprekken maar er waren helaas geen cliënten. Dit is wel uitzonderlijk dus ik ga er vanuit dat het volgende week beter is.
Naast mijn stage is het doen van leuke dingen natuurlijk ook erg belangrijk. Afgelopen zaterdag zijn we naar Jeffrey's bay geweest om te leren surfen. Dit is een uurtje rijden van PE maar bij ons duurt het altijd iets langer haha. Het leuke daarvan is wel dat we weer een hele nieuwe omgeving hebben gezien. Het surfen was erg leuk om te doen maar ook best wel lastig. We proberen nu elke week even te gaan surfen zodat we straks net zo goed zijn als onze surfleraar ;) Zaterdagavond zijn we even op stap geweest maar de zaterdagavond is hier niet zo als wij gewend zijn. Het was overal best heel rustig. Toen we naar huis gingen zagen we nog twee kleine jongetjes op straat zitten (rond 3 uur). Ik vroeg waarom ze nog op straat zaten en niet op bed lagen. Ze vertelden dat ze niet konden slapen en dat hun ouders hier ook ergens in de buurt waren. Ik moet hier nog wel heel erg aan wennen. Ik blijf het toch heel zielig vinden dat zulke kleine kinderen op straat zitten.
Zondag was een chilldagje. We zijn even naar een marktje geweest aan het strand en hebben verder niet zoveel gedaan. Ook wel even lekker :)

Tot zover mijn eerste twee weken hier in PE. Ik moet nog wel even mijn weg vinden op stage maar als ik straks mijn eigen cliënten krijg gaat dit vast beter. Tot nu toe heb ik het nog steeds erg naar mijn zin hier!

Liefs,
Martine

  • 29 September 2014 - 21:43

    Annet:

    Hoi Martine,

    Hetis toch mooi dat je er rustig in kunt komen en zo ook eerst wat kunt wennen. Hoop dat je er veel goed kunt gaan doen en de mensen daar een klein beetje vooruit kunt helpen. Het is vaak al fijn als je gewoon weet dat er iemandnaast je staat en af en toe wil luisteren. Ook al kun je soms niet helpen dat kan soms al het verschil maken.

    Maar ook heel leuk dat je daarnaast ook kunt genieten van de omgeving en de leuke dingen daar. De foto's zijn prachtig en ik zou er zo heen willen. Maar het is al mooi om door de foto's mee te genieten van de omgeving daar.

    He tot de volgende keer,

    Groetjes Annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid Afrika

Stage in Port Elizabeth

Recente Reisverslagen:

07 Oktober 2014

Even een update

10 September 2014

Mijn stage bij FAMSA

30 Augustus 2014

De eerste dagen in Port Elizabeth
Martine

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 2976

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 01 Juli 2015

Zuid Afrika

Landen bezocht: